Selecteer een pagina

Als ondernemer wordt jouw inkomen bepaald door de facturen die je klanten betalen, maar wat doe je als een klant deze niet betaald? Dan kun je in de problemen komen. Wij stelden daarom een stappenplan voor je op om te voorkomen dat klant je factuur aan de kant schuift én om, als dat toch gebeurd, toch nog je geld te krijgen.

Zorg voor een duidelijke factuur

Als je wilt dat je klanten op tijd betalen, is het belangrijk dat ze weten voor wanneer ze moeten betalen. Zorg er daarom voor dat je factuur duidelijk in elkaar zit en dat er goed leesbaar op staat wat de betaaltermijn van de factuur is.

Betalingsherinnering

Als de betalingstermijn van je factuur voorbij is en je hebt nog geen betaling ontvangen, mag je een betalingsherinnering sturen. In deze zakelijke, maar wel vriendelijke, brief verzoek je je kant nogmaals om de factuur te betalen. De factuur kun je dan nog eens als bijlage bijvoegen.

Bel ze op

Heb je nog steeds geen betaling ontvangen van je klant? Bel ze dan eens op en vraag of ze de factuur willen betalen. Blijf vriendelijk en blijf zakelijk tijdens dit gesprek. Bespreek dat je al een herinnering hebt gestuurd en vraag of de klant de betaling met spoed wil voldoen.

Nog een betalingsherinnering

Als de klant je telefoontje aan zijn laars heeft gelapt, of je hem verschillende keren hebt proberen te bellen, stuur je nog een herinnering. Ook bij deze brief voeg je weer de factuur en je toon in de brief is nog steeds zakelijk. Waarschuw de klant echter ook dat je, als de klant nu niet aan betaling voldoet, gedwongen zult zijn serieuze stappen te ondernemen.

Benader een incassobureau

Je wilde het natuurlijk niet zo ver laten komen, maar er is niets aan te doen. Ga dan naar een incassobureau en vraag daar iemand om hulp. Incassobureau’s doen in eerste instantie hetzelfde als wat je zelf al gedaan hebt, maar vanuit een incassobureau komt de boodschap vaak een stuk serieuzer over. Er zijn verschillende advocatenbureau’s die dit voor je kunnen regelen, één van deze bureau’s is RechtNet Advocaten. Dit bureau regelt niet alleen je incasso, maar kan je ook helpen als ook deze maatregel niet werkt.

Juridische stappen ondernemen

Als laatste kun je nog een rechtspraak aanspannen. Ook hiervoor kun je het beste juridische hulp inschakelen, zoals die van RechtNet Advocaten. Op die manier sta je er niet alleen voor en staat je zaak zo sterk mogelijk in zijn schoenen.